Cookie Consent by Free Privacy Policy website Smittspridningen påverkar Mälartågs punktlighet | Mälardalstrafik Hoppa till huvudmenymenu Hoppa till innehålleast Hoppa till fotensouth

Smittspridningen påverkar Mälartågs punktlighet

Cirka 360 000 resenärer reste med Mälartåg under den första månaden sedan den nya tidtabellen med fler avgångar trädde i kraft den 12 december. Samtidigt påverkades punktligheten av smittspridningen samt inkörningsproblem för den nya operatören.

Skapad 20 januari 2022

Den utökade tidtabellen ledde till att resandet ökade med 80 procent under perioden 12 december 2021 – 16 januari 2022, från cirka 200 0000 till 360 000 resenärer jämfört med samma period 2020/21. Under båda perioderna har coronarestriktioner påverkat resandet.

Samtidigt har den omfattande smittspridningen av covid-19 och inkörningsproblem för den nya operatören MTR lett till inställda avgångar och förseningar i trafiken under den första månaden. Totalt har 89 procent av de planerade avgångarna körts (inkl. sträckor som är delvis inställda).

Den genomsnittliga punktligheten för Mälartågs fyra linjer var 78 procent. Under perioden januari-november 2021 var punktligheten 91 procent. Punktligheten varierar mellan de fyra linjerna.

·        Norrköping-Nyköping-Stockholm 86%

·        Örebro-Eskilstuna-Stockholm-Uppsala 75%

·        Hallsberg-Katrineholm-Stockholm 81%

·        Sala-Västerås-Eskilstuna-Linköping 74%

– Den låga punktligheten, som drabbar våra resenärer, är inte acceptabel och långt ifrån Mälardalstrafiks högt ställda förväntningar och vilja. Samtidigt har vi förståelse för situationen som är kopplad till smittspridningen som leder till hög sjukfrånvaro som nu och en tid framöver drabbar många samhällsviktiga verksamheter, säger Helena Ekroth, vd Mälardalstrafik.

Trafikstörningarna den senaste månaden har även påverkat Mälartåg Kundservice som har en hög arbetsbelastning och dessutom förhöjd sjukfrånvaro. Det innebär längre handläggningstider för ärenden av förseningsersättning

Mälardalstrafik följer utvecklingen av trafiken noggrant med dagliga uppföljningsmöten.

–  Mälartågs resenärer ska kunna ha en pålitlig och smidig resa. Vi är inte nöjda förrän samtliga avgångar körs som planerat och därför följer vi noggrant upp utvecklingen,säger Stefan Bojander, trafikchef på Mälardalstrafik.