Mälardalstrafik begär rättelse och åtgärdsplan i avtalet med MTR
28 april 2022. Mälardalstrafik har som beställare inom ramen för avtalet med MTR redan tidigare begärt rättelser för brister som inte åtgärdats. Bristerna handlar om inställda och försenade avgångar, bristande städning och tvätt av tågen, som gör att MTR inte uppfyller sina åtaganden enligt avtal. Nu har ytterligare åtgärder vidtagits och fler avtalspåföljder aktiverats gentemot MTR.
– Måttet är rågat, MTR har att ge en omedelbar garanti om leverans enligt avtal, säger Helena Ekroth, vd på Mälardalstrafik.
MTR sjösatte ett omfattande åtgärdspaket i mars men bristerna i hur MTR utför uppdraget är fortfarande för stora.
– Nu har sjuktalen gått ner för MTR och fler medarbetare har kommit in. Men det är fortfarande för många inställda avgångar och försenade tåg. Därför fortsätter vi agera kraftfullt med än fler avtalspåföljder för att säkerställa en pålitlig trafik, säger Stefan Bojander, trafikchef på Mälardalstrafik.