Cookie Consent by Free Privacy Policy website Förbättrad service till kund | Mälardalstrafik Hoppa till huvudmenymenu Hoppa till innehålleast Hoppa till fotensouth

Förbättrad service till Mälartågs kunder

Utvecklingen av Mälardalstrafiks digitala kundkanaler fortsätter. Flera nya funktioner har lanserats, som ombokning av biljett och förbättrad trafikinformation, vilket är ett led i att skapa nytta och öka servicen för Mälartågs kunder.

Sedan en månad tillbaka kan kunder som reser med Mälartåg skapa ett personligt konto (Mitt konto) i Mälartåg app som möjliggör att kunden själv kan boka om sin resa. Digital ombokning kan göras för samma sträcka ända fram till ordinarie avgångstid. Det går fortsatt att boka om via Mälartåg kundservice, men då en timme före avgång. Med Mitt Konto kan kunden även tryggt och enkelt komma åt och hantera sin biljett på vilken mobiltelefon eller enhet som helst. På kort tid har mer än 8 000 kunder skapat ett personligt konto. Läs mer om Mitt Konto här. 

Parallellt har trafikinformationen i Mälartåg app förbättrats. Sedan början på juni kan kunderna se aktuella trafikavvikelser för respektive avgång när de söker sin resa och även få löpande uppdaterad trafikinformation för sina bokade resor. Trafikinformationen hämtas i realtid från Trafikverket och avser inställda tåg, spårinformation och ändringar, justerade avgångs- och ankomsttider, och ersättningstrafik. Läs mer om trafikinfo här.

– Förbättrad trafikinformation har varit ett starkt önskemål från våra kunder och är fortsatt viktigt i arbetet för en trygg och enkel resa med Mälartåg. Att se trafikavvikelser i Mälartåg app direkt när kunden köper sin resa och även få trafikinformationen uppdaterad via sin digitala biljett hjälper våra kunder att planera och skapar trygghet under resan. Under hösten kommer vi även att lansera trafikavvikelser genom push-meddelanden till dem som reser med enkelbiljett, säger Alexandra Göransson, chef Kund och Biljett, på Mälardalstrafik.

De nya funktionerna är ett viktigt led i Mälardalstrafiks arbete att det ska vara enkelt att resa med regionaltågstrafiken i Stockholm-Mälardalen. Fokus är att fortsatt utveckla de egna digitala kundkanalerna, något som sker i flera steg under 2024/25. För nästa del i höst kommer trafikavvikelser via så kallade push-meddelanden för kunder som reser med enkelbiljett samt att trafikinformation kommer att finnas vid biljettköp även på webben, mälartåg.se.