Cookie Consent by Free Privacy Policy website Över 12 miljoner resor med Mälartåg 2024 | Mälardalstrafik Hoppa till huvudmenymenu Hoppa till innehålleast Hoppa till fotensouth

Över 12 miljoner resor med Mälartåg 2024

På bara några år har Mälartåg blivit en viktig pusselbit för Stockholm-Mälarregionens arbetsmarknadsutveckling. Under 2024 reste drygt 12 miljoner resenärer på Mälartågs fem regionaltågslinjer.

I snitt reste cirka 43 000 personer med Mälartåg en vanlig vardag förra året, på helgerna ungefär hälften. Efter flera års uppgång minskade dock resandet med cirka 2 procent jämfört med 2023 till drygt 12 miljoner. En bidragande orsak var lågkonjunkturen.

– Året präglades av en återhållsamhet i hushållskonsumtionen, särskilt transporttjänster, som påverkade resandet både hos oss och andra aktörer. Även banarbeten och de utmaningar som järnvägsbranschen har påverkade troligen resandet. Men den långsiktiga trenden pekar mot att regionaltågsresandet fortsätter att öka. Det handlar både om tillväxten i Stockholm-Mälarregionen och utvecklingen mot hållbart resande, säger vd Helena Ekroth på Mälardalstrafik.

Den utökade trafiken med 34 nya avgångar dagligen mellan Stockholm och Uppsala från T 25 genomfördes och har fått en lyckad start. Den första månaden 15 dec 2024 – 15 jan 2025 uppgick punktligheten för de nytillkomna avgångarna till 94 procent och regulariteten till 99 procent.

– Vi är väldigt stolta över att vi lyckades leverera utökad trafik på den mycket resenärsintensiva sträckan och där trafiken nu under den första tiden fungerat väldigt bra med hög punktlighet och få störningar. Det har varit möjligt tack vare ett mycket hårt arbete som inkluderar bra tillgång på tåg och personal, säger Hanna Bergström, Chef Trafik- och Infrastruktur på Mälardalstrafik.

Den svenska tågtrafiken brottades med låg punktlighet under 2024, så även Mälartåg. Den genomsnittliga punktligheten för Mälartågs fem regionaltågslinjer var 86 procent, en minskning med en procentenhet jämfört med 2023.* Även om trafiksituationen stabiliserats under året, bland annat tack vare stora insatser inom fordonsunderhåll som gjort att fler tåg är ute i trafik, så är förseningar fortsatt en utmaning på flera av linjerna. 

Cirka 20 procent av förseningarna förra året, räknat i antal förseningsminuter, kunde direkt härledas till problem som Mälartåg kan påverka. Men de flesta förseningarna orsakas av faktorer som Mälartåg inte direkt kan påverka, huvudsakligen infrastrukturfel samt olyckor och spårspring.

– Vi förstår frustrationen hos resenärer och verksamheter som drabbats. Vi på Mälardalstrafik arbetar idogt på många fronter för att fler tåg ska vara i tid. Inte minst sker det genom de åtgärder som görs och planeras i samverkan med Trafikverket, med trafikföretagen, nationella forum och regionerna, säger Hanna Bergström.

Fotnot: Mälardalstrafik använder punkttighetsmåttet RT +5. Ett tåg räknas som punktligt om det är i rätt tid med en felmarginal på fem minuter. Punktlighetsstatistiken baseras på mätningar som görs vid ankomst till alla mellanliggande stationer inklusive slutstation. I statistiken ingår inte inställda tåg.

Läs mer om punktligheten på Mälartågs linjer.


Relaterade Artiklar

Mälardalstrafik utökar sin regionaltågstrafik

Mälardalstrafik planerar att utöka sin regionaltågstrafik med Mälartåg mellan Stockholm och Uppsala från och med den 15 december. Trafiken utökas även på andra linjer.

Läs mer om den utökade trafiken på Mälartågs linjer från den 15 december

Nytt trafikföretag för Mälartåg från 16 juni

Söndag den 16 juni 2024 tar Transdev över driften av Mälartåg. Det nya avtalet omfattar Mälartågs samtliga fem regionaltågslinjer med över 12 miljoner resor förra året.

Läs mer om driftsövergången

Rekordmånga reste med Movingo 2023

Pendlarna i Stockholm-Mälardalen har återvänt till regionaltågen med kraft. Fler reste med periodbiljetten Movingo 2023 än före pandemin.

Läs mer om framgången för Movingo