Cookie Consent by Free Privacy Policy website Punktlighet | Mälardalstrafik Hoppa till huvudmenymenu Hoppa till innehålleast Hoppa till fotensouth

Punktlighet

Pålitlig och punktlig trafik där tågen går i tid är viktigt för att öka det hållbara resandet med regionaltåg i Stockholm-Mälardalen. Här kommer vi att regelbundet redovisa punktligheten för regionaltågstrafiken. I ett första steg redovisar vi på månadsbasis punktligheten för Mälartågs linjer från januari 2022.

 

Mälartåg punktlighet jan-april 2022

  Örebro-Eskilstuna - Sthlm-Uppsala 

Linköping- Eskilstuna- Västerås- Sala 

Hallsberg-Katrineholm Stockholm Norrköping-Nyköping-Stockholm  
januari 74% 88% 87% 86%  
februari 78% 85% 67% 85%  
mars 78% 85% 35% 84%  
april 83% 86% 72% 87%  


April 2022:
Rälsbytet mellan Gnesta och Flen fortsatte att försena tågen under första delen av april. Sedan banarbetet slutförts steg punktligheten och genomsnittet för april var 81%,vilket är fortsatt lågt. MTR har fortsatta utmaningar med personalbrist även denna månad. Även väderförhållanden och fel på infrastrukturen har påverkat punktligheten denna månad.

Mars 2022: Ett akut rälsbyte mellan Gnesta och Flen som pågick under hela mars ledde till längre restid på sträckan. Konsekvensen blev att få var i tid på linjen Hallsberg-Katrineholm-Stockholm (Sörmlandspilen) var i tid och att snittpunktligheten på Mälartågs linjer sjönk till 76 procent. Även personalbrist hos MTR och många spår- och växelfel bidrog till låg punktlighet. Högst punktlighet hade Linköping-Sala.

Februari 2022: Punktligheten var fortsatt låg, totalt 80 procent för Mälartågs linjer.  Förutom att personal saknats hos MTR  samt hos Trafikverket och dess underleverantörer präglades månaden av många infrastrukturfel. I början av februari brann ett ställverk norr om Stockholm. Detta orsakade stora förseningar främst på Örebro-Eskilstuna-Stockholm-Uppsala.  Ett akut banarbete mellan Gnesta och Flen ledde till längre restider upp till 25 minuter på Hallsberg-Katrineholm-Stockholm. Detta banarbete fortsätter ända in i april och kommer under denna period fortsatt leda till förseningar på linjen. Flera signalfel på Norrköping-Nyköping-Stockholm påverkade linjens punktlighet. 

Januari 2022: Punktligheten var låg, totalt 82 procent på Mälartågs linjer. En orsak var den höga smittspridningen med förhöjd sjukfrånvaro hos såväl ombordpersonal och lokförare som trafikledare och underhållsentreprenörer. Flera större händelser påverkade också punktligheten, som växelfel i Linköping och på sträckan Stockholm-Uppsala samt ökat antal fall av obehöriga i spår. Det har dock förekommit dagar där 95 procent av tågen varit i tid.

Fotnot: Vissa punktlighetssiffror för jan-april har justerats från tidigare kommunikation till följd av ett fel som upptäckts i rapporteringssystemet. Felaktigheten gav lägre punktlighet än den nu korrigerade.