Punktlighet
Pålitlig och punktlig trafik där tågen går i tid är viktigt för att öka det hållbara resandet med regionaltåg i Stockholm-Mälardalen. Här redovisar vi punktligheten för regionaltågstrafiken som körs av Mälartåg.
Mälartåg punktlighet
Januari - juni 2024
Juli 2024: Punktligheten under juli landade på 88 procent, en ökning med 1 procentenhet jämfört med månaden innan. Utmaningar med infrastrukturen samt olyckor och fall av obehöriga i spårområdet orsakade långa förseningar. En påkörning vid Årsta ledde till stopp för trafiken, och några dagar var det brist på personal främst på grund av sjukdom.
Juni 2024: 87 procent av tågen var i tid, samma nivå som föregående månad. Det var återigen främst ett antal större infrastrukturhändelser och olyckor som påverkade punktligheten negativt. De största störningarna orsakades av en brand i ett elskåp vid Stockholm Central som orsakade trafikstopp under flera timmar och påverkade flertalet Mälartågslinjer. Elfel på samma plats, flera personolyckor och kontaktledningsfel vid Kjula gav också större förseningar.
Maj 2024: 87 procent av tågen var i tid, en minskning med 2 procent jämfört med föregående månad. Flera störningar i Stockholmsområdet påverkade alla tåg som passerade in eller ut ur Stockholm, vilket ledde till följdförseningar i hela Mälartågsystemet. Bland annat inträffade ett signalfel i Stuvsta och samma dag en olycka vid en pendeltågsstation, vilket resulterade i ytterligare förseningar. Ett elfel i en omformarstation orsakade stopp mellan Älvsjö och Stockholm Södra, och en riven kontaktledning vid Stockholm central bidrog också till förseningarna.
April 2024: 89 procent av tågen var i tid i april, en minskning med 1 procent jämfört med månaden innan. De största störningarna som påverkade punktligheten var en olycka söder om Stockholm som ledde till totalt trafikstopp och en avgrävd signalkabel vid ett banarbete mellan Nyköping och Norrköping. Många fall av obehöriga i spår samt ett antal fordonsfel både på Mälartåg och andra operatörer påverkade också trafiken.
Mars 2024: Punktligheten under mars landade på 90 procent, en ökning med 1 procentenhet jämfört med månaden innan. Punktligheten påverkades av ett flertal incidenter under månaden. En brand i en transformator i Solna ledde till stopp norr om Stockholm, vilket resulterade i följdförseningar även för södergående tåg. Dessutom revs en kontaktledning mellan Järna och Flemingsberg, och flera fall av obehöriga personer i spårområden runtom i Mälardalen orsakade ytterligare förseningar. En olycka nära Nyköping bidrog också till att påverka tågens punktlighet.
Februari 2024: Punktligheten förbättrades under februari. 89 procent av tågen var i tid, en ökning med 13 procentenheter jämfört med månaden innan. De största störningarna berodde på infrastrukturfel, olyckor och banarbete, flera av dem i Stockholmsområdet. Ett spårfel vid Solna orsakade reduceringar och förseningar i trafiken, två olyckor inträffade vid Stockholm Södra och Solna och sprickor i en växel mellan Flemingsberg och Södertälje gav begränsad framkomlighet. Ett banarbete för att installera en ny växel vid Härad innebar hastighetsnedsättningar, som påverkade punktligheten på linjen Örebro-Eskilstuna-Stockholm-Uppsala.
Januari 2024: Punktligheten var fortsatt låg, 76 procent, en ökning med 2 procentenheter. Det kalla vintervädret påverkade fordonen, med ökat antal fordonsskador, och infrastrukturen. Flera spår- och växelfel inträffade vid flera platser under månaden. Vecka 3 inträffade bland annat spårledningsfel både söder om Stockholm under morgonrusningen, vilket ledde till tågkö i båda riktningarna, samt vid Kolmården.