Vanliga frågor
Denna sida finns inte på engelska just nu men vi jobbar på det.
Vanliga frågor
Denna sida finns inte på engelska just nu men vi jobbar på det.
Alla kategorier
Vi strävar alltid efter att bli bättre och svarar gärna på dina funderingar. Vi svarar inom tre arbetsdagar. Här kan du lämna en kundsynpunkt.
Bokningsnumret står på biljetten.
Det är vår nya biljett för dig som reser lite då och då. Mer information om biljetten hittar du här.
Mälardalstrafik ansvarar för regional kollektivtrafik i Mälardalen på ett antal sträckor, framförallt med tåg. De ansvarar även för periodbiljetten Movingo. Mälardalstrafik ägs av regionerna i Stockholm, Sörmland, Uppsala, Västmanland, Örebro län och Östergötland. Läs mer om Mälardalstrafik på malardalstrafik.se
Du kan fortfarande köpa din biljett med Mälartåg utan personligt konto.
Mälartåg har inga personliga biljetter, därför kan du överlåta din biljett till någon annan. Reser du med en Resplusbiljett som är giltig ombord på Mälartåg går det inte att byta namn på biljetten då Resplusbiljetter är personliga.
Här kan du läsa mer om våra biljetter.
Här kan du läsa mer om Resplus.
I de län där lokaltrafiken erbjuder skärgårdstrafik ingår även den i Movingobiljetten.
Du kan inte längre tjäna in SJ Priopoäng på resor med SJ och Mälartåg när du reser på din Movingo.
Ja, din Movingo gäller precis som tidigare inom UL.
Det finns inga begränsningar för antalet ombokningar utifrån samma biljett.
Nej, Movingo finns endast som appbiljett.
Nej, i dagsläget går det inte att pausa biljetten. Här kan du läsa mer om Movingobiljetten.
Om du blir akut sjuk som gör att du inte kan resa behövs ett uppvisande av läkarintyg för att få biljetten återbetald. Här kan du läsa mer om våra köp- och resevillkor.
Från lördag den 15 juni rullar Mälartåg sommartrafik. Olika sträckor påverkas i olika omfattning, därför är det viktigt att hålla extra koll på tidtabellen. Här kan du läsa mer om sommartrafiken.
Har du Movingo periodbiljett kan Du ladda ner appen till den nya mobilen och logga in på samma konto. Du får då en förfrågan om du vill flytta över biljetten till den nya enheten, väljer du "ja" kommer biljetten flyttas över till den nya mobilen. Obs! Du kan endast flytta biljetten en gång per 24 timmar.
Ja, det gör du med BankID via ditt konto direkt i appen eller på webben.
De fasta priserna bygger på villkor för samhällsfinansierad trafik. Du vet vad din resa kommer att kosta oavsett om du köper din resa samma dag du ska åka eller långt i förväg. Syftet är att göra det enklare att köpa och resa med regionaltågstrafiken. Det fasta biljettpriset är i grunden baserat på hur lång sträcka du reser, men är också harmoniserat med länstrafikbolagens biljettpriser.
Fram till ordinarie avgångstid bokar du enklast om din biljett direkt i appen eller på webben via Mitt konto. Du kan även kontakta kundservice för att boka om din biljett, men då senast 60 minuter före ordinarie avgångstid.
Nej, när du bokar om din biljett flyttas villkoren för ersättning vid försening till den nya biljetten. Vid inställd avgång har du alltid möjlighet att resa på nästkommande avgång utan att behöva boka om din biljett.
Du kan blippa Movingo-appbiljetten på bussarna i Sörmlandstrafiken, i VL-trafiken och SL-spärrarna på tunnelbane- och pendeltågsstationerna samt på bussar i SL-trafiken. Reser du i övriga trafiksystem där Movingo gäller måste du visa upp biljetten för bussföraren eller annan kontrollpersonal.
Via den här länken kan du se en bild på samtliga tågvagnar och var du hittar dem olika avdelningarna.
För att du ska kunna känna dig trygg med hur vi hanterar dina personuppgifter, eventuella bankkortsuppgifter och dina biljetter. Om du inte har eller vill använda BankID kan du fortfarande köpa biljett i app och i webb.
Här hittar du information om planerade banarbeten och andra planerade trafikändringar, till exempel reducerad trafik vid storhelger.
Nej, det går inte att boka gruppresa.
Du behåller dina poäng, men det är på resor med SJ du kan utnyttja dem och de förfaller enligt ordinarie SJ Prio-villkor.
Avinstallera och installera om appen. Fungerar det fortfarande inte kontakta kundservice.
Har du enkelbiljetten i appen finns kvittot att hämta längst ner till höger på biljetten. Behöver du hjälp med att få kvittot skickat till dig, kontakta vår kundservice.
Du kan använda din Movingobiljett hela dygnet där din biljett gäller. Här hittar du mer information om Movingobiljetten.
Du kan inte tjäna in SJ Prio-poäng på resor med Mälartåg med avresedatum från den 12 december 2021, eftersom det inte längre är SJ som ansvarar för trafiken.
Kontakta vår kundservice 0771-224440 så kan vi skicka ut biljetten till dig.
Nej, du kan inte ändra din biljett under pågående period.
Du kan endast välja att ändra riktning på samma sträcka och då med samma resenärskategori.
Nej, när du köper Movingobiljetten väljer du ett startdatum när du vill att biljetten ska börja gälla. Du kan tidigast köpa en biljett 15 dagar innan. Här kan du läsa mer om Movingo.
Nej, du kan inte ändra din biljett under pågående period.
Nej, det är inte möjligt att flytta biljetten till en annan enhet under biljettens giltighetstid.
Vi har dubbeldäckare men även sex regionaltåg av modell Regina. Här kan läsa mer om våra tåg.
Ombokning vid trafikstörning orsakad av Mälartåg är tillgänglig dygnet runt genom att du ringer Kundservice. Det gäller även köpt kombinerad resa med flera trafikföretag (Resplus), där störningen är orsakad av Mälartåg.
Kontakta Mälardalstrafik Kundservice så hjälper vi dig på bästa möjliga sätt.
Mälartåg app finns att ladda ner via App Store (iOS) eller Google Play (Android).
När du har lämnat en kundsynpunkt och bett om återkoppling återkommer vi till dig inom 3 arbetsdagar. Här kan du lämna en kundsynpunkt.
Movingo gäller i Stockholm-Mälardalen, Mälardalsområdet. Här hittar du karta över Mälardalsområdet och var Movingo gäller.
Den nya appen är en uppdaterad och förbättrad app, där man både kan köpa Mälartåg enkelbiljett och Movingo periodbiljett. Den innehåller också nya funktioner och förbättrad information om din resa. Nu behöver man bara en app och allt för resan i Stockholm-Mälarregionen finns samlat på ett ställe.
Mer information hittar du här.
Den nya appen Mälardalstrafik kommer att släppas i början av april.
Ja, behåll och fortsätt använd din Mälartågsapp som vanligt. Appen kommer automatiskt att uppdateras under början av april – då byter den namn till Mälardalstrafik och får ett nytt utseende och innehåll. Om du har en Iphone kan du också hämta den uppdaterade appen manuellt i Appstore så fort den är tillgänglig där.
Mer information hittar du här.
Mälardalstrafik är inte ett nytt namn, det är bolaget som ansvarar för Mälartågs fem regionaltågslinjer och periodbiljetten Movingo. Mälartåg och Movingo finns kvar och du kan fortsätta resa som vanligt.