Vanliga frågor
Denna sida finns inte på engelska just nu men vi jobbar på det.
Vanliga frågor
Denna sida finns inte på engelska just nu men vi jobbar på det.
Alla kategorier
Mälardalstrafik är inte ett nytt namn, det är bolaget som ansvarar för Mälartågs fem regionaltågslinjer och periodbiljetten Movingo. Mälartåg och Movingo finns kvar och du kan fortsätta resa som vanligt.
Ja, behåll och fortsätt använd din Mälartågsapp som vanligt. Appen kommer automatiskt att uppdateras under början av april – då byter den namn till Mälardalstrafik och får ett nytt utseende och innehåll. Om du har en Iphone kan du också hämta den uppdaterade appen manuellt i Appstore så fort den är tillgänglig där.
Mer information hittar du här.
Den nya appen Mälardalstrafik kommer att släppas i början av april.
Den nya appen är en uppdaterad och förbättrad app, där man både kan köpa Mälartåg enkelbiljett och Movingo periodbiljett. Den innehåller också nya funktioner och förbättrad information om din resa. Nu behöver man bara en app och allt för resan i Stockholm-Mälarregionen finns samlat på ett ställe.
Mer information hittar du här.
Från lördag den 15 juni rullar Mälartåg sommartrafik. Olika sträckor påverkas i olika omfattning, därför är det viktigt att hålla extra koll på tidtabellen. Här kan du läsa mer om sommartrafiken.
Det finns inga begränsningar för antalet ombokningar utifrån samma biljett.
Nej, när du bokar om din biljett flyttas villkoren för ersättning vid försening till den nya biljetten. Vid inställd avgång har du alltid möjlighet att resa på nästkommande avgång utan att behöva boka om din biljett.
Du kan endast välja att ändra riktning på samma sträcka och då med samma resenärskategori.
Nej, du kan endast välja att boka om din resa, vilket du behöver göra före ordinarie avgångstid.
Fram till ordinarie avgångstid bokar du enklast om din biljett direkt i appen eller på webben via Mitt konto. Du kan även kontakta kundservice för att boka om din biljett, men då senast 60 minuter före ordinarie avgångstid.
Du kan fortfarande köpa din biljett med Mälartåg utan personligt konto.
Priset för en Movingobiljett beror på under hur lång period du vill kunna resa, vilken sträcka du reser på och om du är vuxen eller ungdom/student.
För att du ska kunna känna dig trygg med hur vi hanterar dina personuppgifter, eventuella bankkortsuppgifter och dina biljetter. Om du inte har eller vill använda BankID kan du fortfarande köpa biljett i app och i webb.
Med ett personligt konto kan du enkelt boka om din resa direkt i appen eller på webben fram till ordinarie avgångstid. Som inloggad kan du dessutom spara dina betalkortsuppgifter, se dina biljetter samt ladda ner kvitton och biljetter i PDF-format.
Nej, du kan boka och resa med våra enkelbiljetter utan att skapa ett konto.
Ja, det gör du med BankID via ditt konto direkt i appen eller på webben.
Du kan blippa Movingo-appbiljetten på bussarna i Sörmlandstrafiken, i VL-trafiken och SL-spärrarna på tunnelbane- och pendeltågsstationerna samt på bussar i SL-trafiken. Reser du i övriga trafiksystem där Movingo gäller måste du visa upp biljetten för bussföraren eller annan kontrollpersonal.
Det kan vara ett tillfälligt tekniskt fel eller bero på att SL har gjort en uppdatering i sitt biljettsystem och sina validatorer. När Movingoappen inte fungerar i SL:s spärrar behöver du gå via spärrvakten för att visa upp din biljett där.
Din aktiverade 24-timmarsbiljett är giltig om din avgång med Mälartåg är försenad även om giltighetstiden har passerat. Är din avgång inställd är biljetten giltig på nästkommande avgång. Eventuella utlägg för anslutande lokaltrafik ersätts av Mälartåg. Du kan ansöka om ersättning vid försening här.
Villkoren för återköp av Movingo periodbiljett och Movingo 5/30 kan du läsa om här.
Under mitten av april planerar vi att släppa biljetter för bokning av sommarens resor.
Ja, när du reser med Mälartåg får du alltid ta med dig upp till två barn till och med 6 år per betalande resenär.
Villkoren för medföljande barn gäller för Vuxen- och Ungdom/Studentbiljett samt periodbiljetten Movingo, oavsett var du köpt din biljett.
Fler medföljande barn än två per betalande resenär, reser till rabatterat pris (ungdom/student).
När du reser med Mälartåg får du alltid ta med dig upp till två barn till och med 6 år per betalande resenär.
Villkoren för medföljande barn gäller för Vuxen- och Ungdom/Studentbiljett samt periodbiljetten Movingo, oavsett var du köpt din biljett.
Fler medföljande barn än två per betalande resenär, reser till rabatterat pris (ungdom/student).
Nej, det är inte möjligt att flytta biljetten till en annan enhet under biljettens giltighetstid.
Det är vår nya biljett för dig som reser lite då och då. Mer information om biljetten hittar du här.
Movingo 5/30 gäller på Mälartåg, Tåg i Bergslagen, Trosabussen och inom lokaltrafiken i Stockholm-Mälardalen. Vilka tåg och lokaltrafik du kan resa med beror på vilken sträcka du har köpt biljett för. Här kan du läsa mer.
Movingo 5/30 gäller på Mälartåg, Tåg i Bergslagen, Trosabussen och inom lokaltrafiken. Biljetten gäller inte på SJ. Här kan du läsa mer om giltigheten för Movingo 5/30.
Nej, Movingo finns endast som appbiljett.
Du kan snabbt och enkelt se den senaste trafikinformationen i appen när du söker din resa och på den köpta biljetten. Förutom spårinfo och ordinarie avgångs- och ankomsttid, kan du se realtidsinformation om spårändringar, justerade avgångs- ankomsttider, orsaker till förseningar, samt information om inställda tåg och ersättningsbussar.
Trafikinformation om eventuella störningar i trafiken hittar du även på vår hemsida under Läget i trafiken.
I de län där lokaltrafiken erbjuder skärgårdstrafik ingår även den i Movingobiljetten.
Ja, det går bra. I Flexvagnen finns det plats att ställa den under resan, det är en av dem mittersta vagnarna där den blå färgen på utsidan av tåget är något neddragen. Här kan du se var i tåget du bäst placerar rullatorn.
Du kan välja att betala din biljett med swish eller kontokort.
För att kunna använda dig av en app-biljett behöver du tillgång till en smartphone eller surfplatta. Movingoappen finns att ladda ner via App Store (för iPhone iOS version 11.0 eller senare), eller via Google Play (för Android 5.0 eller senare).
För att kunna använda dig av en app-biljett behöver du tillgång till en smartphone. Mälartåg och Movingo app finns att ladda ner via App Store (iOS) eller Google Play (Android). Movingobiljetten går även bra att ha på en surfplatta som har version 11.0 eller senare för iPhone iOS och med version 5.0 eller senare för Android).
Med Movingo i appen kan du:
- Köpa och förnya din biljett snabbt och enkelt
- Se aktuell trafikinformation för din resa direkt i appen
- Skanna din biljett på tåget, ombord på bussen och i SLs spärrar
- Movingo periodbiljett kan flyttas mellan olika mobila enheter en gång var 24:e timme
- Movingo 5/30 kan inte flyttas
Både SJ Movingokort och SL Access bygger på en äldre teknik och då det inte har gått att hitta en modern kortlösning som fungerar i flera olika biljettsystem behöver vi få fler att ha sin biljett i appen istället.
Transdev som kör våra tåg ansvarar för att hjälpa dig i skadeärenden, utreda händelsen och hantera eventuella ersättningsanspråk. Här hittar du kontaktuppgifter till Transdevs skadereglering.
Har du enkelbiljetten i appen finns kvittot att hämta längst ner till höger på biljetten. Behöver du hjälp med att få kvittot skickat till dig, kontakta vår kundservice.
Ja, har du en ledsagare som följer med dig under resan behöver den personen ha en giltig biljett.
Nej, det går inte att boka gruppresa.
Vi har ingen företagslösning i nuläget.
Det är regionaltågen av modell Regina som även fortsättningsvis kör dessa avgångar, som fortsätter till Västerås och Eskilstuna.
Vill du fortsätta till Katrineholm, Norrköping och Linköping byter du tåg i Eskilstuna. På denna del av sträckan kör de nya dubbeldäckarna.
Om du har tappat bort eller glömt något ombord på våra tåg ska du kontakta Mälartåg Hittegods. Kontaktuppgifter till hittegods hittar du här. Utlämning sker på Mälartåg hittegods i centrala Stockholm, men kan även sändas med post till självkostnadspris.
Ja, du kan köpa Mälartågs enkelbiljett hos SJ eller SJs ombud, då tillkommer en bokningsavgift. Du kan även köpa en kombinerad resa där Mälartåg ingår, en så kallad Resplus biljett, den köper du antingen via SJ eller annat Resplus-ombud.
Köper du en UL-biljett på sträckorna Uppsala-Gävle och Uppsala-Sala hos UL ingår zongiltighet, det vill säga att du kan fortsätta att resa på samma biljett på anslutande UL buss inom samma zon. Köper du en Mälartåg enkelbiljett i Mälartågs kanaler ingår endast tågresan. Mälartåg enkelbiljett kan bokas om senast en timme före avgångstid. Ombokning kan endast ske för samma sträcka och resenärskategori som ursprungsbiljetten. För ombokning kontaktar du Mälartåg kundservice.
Nej, UL säljer bara sträckan Uppsala-Sala. Vill du resa hela vägen till Västerås med tåg kan du köpa en Mälartåg enkelbiljett via Mälartågs app eller på malartag.se. Om du redan har giltig UL-biljett (till Sala) kompletterar du då med en Mälartåg enkelbiljett Sala-Västerås. Reser du ofta är Movingo periodbiljett ett bra alternativ, som du köper i Movingoappen eller på malartag.se
Ja, din Movingo gäller precis som tidigare inom UL.
Har du köpt en Mälartåg enkelbiljett i Mälartågs app eller på malartag.se kontaktar du Mälartåg Kundservice på malartag.se/kundservice för alla kundserviceärenden.
Du vänder dig till ULs kundservice på ul.se om du har frågor om din UL-biljett, t ex vill göra återköp. Har du rest på en UL biljett och blivit sen ansöker du om ULs förseningsersättning. För trafikinformation och synpunkter om själva resan med Mälartåg vänder du dig till Mälartåg Kundservice via malartag.se.
Ja, som UL-resenär köper du enkelt din resa med Mälartåg i ULs försäljningskanaler. Biljetten är en zonbiljett, där det precis som tidigare ingår övrig kollektivtrafik inom zonen. Läs mer på ul.se
Kontakta vår kundservice 0771-224440 så kan vi skicka ut biljetten till dig.
Ja, du kan resa med Interrailkort på Mälartåg. Följ länken här för mer information.
Om din resa ersätts med buss kan du hitta mer information på sidan ersattningstrafik.nu. Här kan du se avgångstid för bussen och vilka stationer den stannar på. Du kan också följa bussen i realtid när turen väl startar och se hållplatser för de stationer där det finns ett särskilt hållplatsläge för ersättningstrafik.
När du har en Movingo periodbiljett "alla sträckor" är biljetten även giltig på SJs InterCity tåg på sträckan: Linköping-Norrköping-Stockholm-Uppsala-Tierp. Observera att dessa tåg inte gör uppehåll mellan Norrköping och Södertälje Syd.
Mälartåg kundservice öppettider för telefon är vardagar 06:00-20:00, helger 07:00-19:00. Chatten är öppen vardagar 06:00-20:00, helger 07:00-19:00. Ombokning vid trafikstörning orsakad av Mälartåg är tillgänglig dygnet runt på telefonnummer 0771-22 44 40.
Ombokning vid trafikstörning orsakad av Mälartåg är tillgänglig dygnet runt genom att du ringer Kundservice. Det gäller även köpt kombinerad resa med flera trafikföretag (Resplus), där störningen är orsakad av Mälartåg.
Kontakta Mälardalstrafik Kundservice så hjälper vi dig på bästa möjliga sätt.
Om du missar din anslutning på grund av försenad eller inställd avgång orsakad av Mälartåg kontakta vår kundservice 0771-22 44 40 så hjälper vi dig med ombokning av biljett.
Ja, om inte biljetten är ombokningsbar eller återbetalningsbar, då måste du avboka biljetten innan resan påbörjas. Biljetten gäller annars bara på de tider du har biljetten bokad.
Ja, du kan välja återbetalningsbar biljett för Mälartåg, (det medför ett extra prispåslag på biljetten). För att vara återbetalningsbar ska biljetten avbokas via samma säljkanal som den köptes i innan tågets ordinarie avgångstid. Pristillägget återbetalas ej.
Har du köpt din resplusbiljett via SJ och valt ombokningsbar biljett går det bra att boka om den. Kontakta i sådana fall SJs kundservice så får du hjälp med det.
Har du en Resplus biljett som är en kombinerad resa så garanterar reseföretagen att du kommer fram till din slutstation, även om en trafikstörning uppstår.
När du vill boka en kombinerad resa med flera trafikföretag, bokar du biljetten hos SJ. Du kan köpa din Resplus biljett hos SJ. Gå till sj.se.
Mälartågs biljetter går bara att få återbetalda i undantagsfall. Här kan du läsa mer om våra köp- och resevillkor.
Nej, du kan välja att betala din biljett med swish eller kontokort.
Vi har en personuppgiftspolicy som följer gällande lagar och regler (GDPR).
Kontakta i första hand tågvärden ombord, vid akut händelse, brott eller olycka kontakta 112.
Appen heter "Mälartåg". Har du en iOS telefon laddar du ned den från App store. Har du en android telefon laddar du nu ned appen från Play butiken.
Alla synpunkter på exempelvis trafiken, tågvärdar, städning lämnas till kundservice. Här hittar du kundservice kontaktuppgifter.
Du kan inte längre tjäna in SJ Priopoäng på resor med SJ och Mälartåg när du reser på din Movingo.
Mälartågs biljetter är inte återbetalningsbara, det görs endast i undantagsfall se här för mer information.
Det är avståndet och hur lång förseningen är som avgör beloppet du kan få tillbaka. Här kan läsa mer och ansöka om Ersättning vid försening.
Du kan inte tjäna in SJ Prio-poäng på resor med Mälartåg med avresedatum från den 12 december 2021, eftersom det inte längre är SJ som ansvarar för trafiken.
Stationerna där ditt tåg stannar hittar du här.
Våra nya villkor från den 12 december 2021 som rör rabatterade pris för barn, ungdomar och studenter liknar även dem som finns inom kollektivtrafiken och är de samma som när du köper Movingo periodbiljett.
De fasta priserna bygger på villkor för samhällsfinansierad trafik. Du vet vad din resa kommer att kosta oavsett om du köper din resa samma dag du ska åka eller långt i förväg. Syftet är att göra det enklare att köpa och resa med regionaltågstrafiken. Det fasta biljettpriset är i grunden baserat på hur lång sträcka du reser, men är också harmoniserat med länstrafikbolagens biljettpriser.
Transdev utför Mälartågs trafik på uppdrag av Mälardalstrafik, som ägs av de sex regionerna i Stockholm-Mälardalen.
Du behåller dina poäng, men det är på resor med SJ du kan utnyttja dem och de förfaller enligt ordinarie SJ Prio-villkor.
Resplus är en biljett som kombinerar flera färdsätt eller reseföretag med en Kom-fram-garanti. Gemensamt garanterar reseföretagen att du kommer till din slutstation, även om trafikstörningar uppstår. Mälartåg är inte återförsäljare till Resplus biljetter. Du köper din Resplusbiljett på sj.se.
Du hittar våra tidtabeller i resesöket på startsidan.
Mälartåg erbjuder enkelbiljetter, periodbiljetten Movingo samt vår nya biljett Movingo 5/30. Här kan du läsa om Mälartågs enkelbiljetter, Movingo periodbiljett och nya biljetten Movingo 5/30.
Nej, det är förbjudet att röka tobak eller liknande produkter vid anslutningsplats till kollektiva färdmedel, exempelvis plattformar, busshållplatser och taxizoner.
Nej, det är inte tillåtet att röka ombord på tåget.
Ja, du kan resa med nästa avgång om ditt tåg har blivit inställt.
Ja, den ska fällas ihop och förvaras i bagageutrymmet. Det är inte tillåtet att ladda elsparkcykel eller större litiumbatterier ombord på tåget.
Mälartåg säljer inga sista minuten resor.
Nej, som pensionär reser du till fullt pris. Det gäller både resa med Mälartåg och med Movingo periodbiljett. Här kan du se våra resevillkor.
Ja, om barnet har fyllt 7 år. Läs mer i våra resevillkor.
Movingo periodbiljett gäller på tågen och lokaltrafik i Stockholm-Mälardalen. Vilka tåg och lokaltrafik du kan resa med beror på vilken sträcka du har köpt biljett för. Här kan du läsa mer.
Ja, det går bra, du reser i mån av plats.Här kan du läsa mer om att resa med rullstol.
I Mälartågs dubbeldäckare kan du i stort sett sätta dig var du vill i tåget. Har du allergier, reser med djur, vill resa i lugn avdelning eller reser med rullstol kan du se en vagnskiss för att hitta rätt.
Här hittar du information om planerade banarbeten och andra planerade trafikändringar, till exempel reducerad trafik vid storhelger.
Du kan ringa Mälartågs kundservice via telefon på 0771-22 44 00
Ja, du kan betala våra biljetter antingen med swish eller med kontokort.
För att skriva ut din enkelbiljett laddar du ner den som pdf, öppnar och skriver ut den. Du kan också välja att få den skickad till din e-postadress, då kan du visa upp biljetten som pdf direkt från skärmen.
När du köper Movingobiljetten i appen väljer du ett startdatum inom 15 dagar. Biljetten startar sedan automatiskt det datum du har valt.
Har du en Movingo 5/30 behöver du även aktivera dygnsbiljetten inför varje resdag innan ombordstigning.
Movingo "Alla sträckor" gäller på alla Mälartåg och SJs avgångar med Movingo-giltighet. Har du Movingo en viss sträcka, får du resa med Mälartåg alternativt SJs avgångar där Movingo gäller på den sträcka du köpt. Se mer om Movingos giltighet här.
Ja. Resenär med giltig biljett får ta med sig två barn upp till och med 6 år utan extra kostnad. Reser du med fler barn upp till och med 6 år per betalande resenär, behöver du köpa rabatterad biljett till dem. Barn från 7 år reser till ungdomspris.
När du reser med Mälartåg får du alltid ta med dig upp till två barn till och med 6 år per betalande resenär.
Villkoren för medföljande barn gäller för Vuxen- och Ungdom/Studentbiljett samt periodbiljetten Movingo, oavsett var du köpt din biljett.
Fler medföljande barn än två per betalande resenär, reser till rabatterat pris (ungdom/student).
Ja, när du reser med Mälartåg får du alltid ta med dig upp till två barn till och med 6 år per betalande resenär.
Villkoren för medföljande barn gäller för Vuxen- och Ungdom/Studentbiljett samt periodbiljetten Movingo, oavsett var du köpt din biljett.
Fler medföljande barn än två per betalande resenär, reser till rabatterat pris (ungdom/student).
Ja, om du har lagt till passageavgift Arlanda för 410 kr/mån. Annars kan du betala 135 kr vid passagen på Arlanda. Här kan du se vad som gäller när du reser med Movingo.
Ja, det går bra. I Flexvagnen finns det utrymme för barnvagnar, det är en av dem mittersta vagnarna där den blå färgen på utsidan av tåget är något neddragen. Här kan du se var i tåget du bäst placerar barnvagnen.
Ja, det finns skötbord i den rullstolsanpassade toaletten. Här kan du läsa mer om hur det funkar ombord.
Är du på resande fot och ditt tåg är minst 60 minuter försenat kan du köpa mat och dryck och få ersättning av oss.
Spara kvittot och bifoga det i samband med din ansökan om ersättning vid försening. Du hittar ansökningsformuläret här.
Vid 60–119 minuters försening ersätter vi kostnad för mat och dryck upp till 100 kronor och vid 120 minuter försening eller mer upp till 200 kronor per person, mot uppvisande av kvitto.
Maten och drycken du köper ska kunna intas i anslutning till resan och förtäras utan behov av tillredning. Inköpet av mat ska göras på din avresestation, under resan eller i nära anslutning, max 60 minuter, efter ankomst till din slutstation.
Vi ersätter aldrig alkoholhaltiga drycker eller tobak.
När du köper biljetten i appen har du biljetten i mobilen. Köper du biljetten via vår hemsida kan du skicka den till din mejl.
Om du blivit debiterad fler gånger för ett köp hör av dig till Mälartåg kundservice så återköper vi den ena biljetten.
Ja, det går bra, det är en maxvikt på 300 kg inklusive resenär. Det finns en maximal vändcirkel på 260 cm. (radie 130 cm). Här kan du läsa mer om att resa med sittscooter.
Mälardalstrafik ansvarar för regional kollektivtrafik i Mälardalen på ett antal sträckor, framförallt med tåg. De ansvarar även för periodbiljetten Movingo. Mälardalstrafik ägs av regionerna i Stockholm, Sörmland, Uppsala, Västmanland, Örebro län och Östergötland. Läs mer om Mälardalstrafik på malardalstrafik.se
Ja, när du köper biljetten i vår app Mälartåg kommer biljetten till mobilen.
Om avgången ställs in gäller biljetten även på nästa avgång med Mälartåg eller anvisad ersättningstrafik. Du kan i efterhand ansöka om ersättning här.
Tidigast 15 dagar innan kan du köpa din Movingo periodbiljett.
Du kan använda din Movingobiljett hela dygnet där din biljett gäller. Här hittar du mer information om Movingobiljetten.
Det beror på vilken lokaltrafik du vill resa med. Se respektive lokaltrafik för information om vad som gäller.
Om du som resenär behöver hjälp vid stationen till tåget och från tåget eller vid eventuella byten kan du boka ledsagning senast 24 timmar innan avgång. Här kan du läsa mer om ledsagning.
Vi har dubbeldäckare men även sex regionaltåg av modell Regina. Här kan läsa mer om våra tåg.
Ja, på vår dubbeldäckare ER1 är det ingen nivåskillnad mellan plattform och rullstolsplats och det finns en rullstolsanpassad toalett ombord.
På våra Reginatåg kommer du ombord tåget utan lift, men för att ta dig till och från rullstolsplatsen behöver en lift användas som finns ombord. Även våra Reginatåg har en rullstolsanpassad toalett.
De allra flesta ansökningar om ersättning vid försening handläggs automatiskt, du får då ett beslut kort efter det att du ansökt. I de fall vi behöver handlägga din ansökan manuellt besvarar vi dig inom 7 dagar.
De baseras på EU:s tågpassagerarförodning eller lag (2015:953) om kollektivtrafikresenärers rättigheter samt våra allmänna köp- och resevillkor. Här kan du läsa mer om ersättning vid försening.
Om din telefon tillfälligt skulle sakna internetuppkoppling kan biljetten ändå skannas av ombordpersonalen på tåget, ombord på bussen och i SLs spärrar eftersom Movingobiljetten är aktiv i appen även när den inte är uppkopplad. Dessutom finns eluttag både på Mälartåg och SJs regionaltåg där du kan ladda din mobil.
Movingo gäller i Stockholm-Mälardalen, Mälardalsområdet. Här hittar du karta över Mälardalsområdet och var Movingo gäller.
I samband med ditt köp får du en QR-kod, det är koden som scannas av vid kontroll. Här kan du läsa mer om Movingo biljetten.
Har du Movingo periodbiljett kan Du ladda ner appen till den nya mobilen och logga in på samma konto. Du får då en förfrågan om du vill flytta över biljetten till den nya enheten, väljer du "ja" kommer biljetten flyttas över till den nya mobilen. Obs! Du kan endast flytta biljetten en gång per 24 timmar.
Nej, i dagsläget går det inte att pausa biljetten. Här kan du läsa mer om Movingobiljetten.
Nej, när du köper Movingobiljetten väljer du ett startdatum när du vill att biljetten ska börja gälla. Du kan tidigast köpa en biljett 15 dagar innan. Här kan du läsa mer om Movingo.
Ja, det spelar ingen roll om du köper en biljett tidigt eller samma dag som du ska resa. Biljettpriset är detsamma oavsett.
Mälardalstrafik säljer inga 10-biljetter i dagsläget men vi arbetar ständigt med att utveckla biljettsortimentet för att göra det än mer attraktivt att resa hållbart med tåg. Här kan du se Mälardalstrafiks biljettutbud.
Det hittar du i Movingos app under trafikinfo. Det går att filtrera på endast Movingoavgångar.
Ledar- och assistanshundar räknas inte som sällskapsdjur och får sitta på valfri plats ombord undantaget den allergivänliga avdelningen.
Du kan chatta med vår chattbot Mälar-Märta dygnet runt, du hitter henne i den blå pratbubblan här nere till höger på sidan. Vill du istället chatta med en av våra kundservicemedarbetare hjälper Mälar-Märta dig även med det. Här hittar du kundservice öppettider.
Det är SL loggan som intygar att du är berättigad att resa till rabatterat pris. Den visar att du har en studietakt på minst 75% samt att du studerar på en studiemedelsberättigad utbildning. Här kan du läsa mer om våra resevillkor.
Mälartåg app finns att ladda ner via App Store (iOS) eller Google Play (Android).
Du kan behöva uppvisa legitimation om du reser med en biljett till rabatterat pris. Är du student behöver du kunna uppvisa giltig studentlegitimation med SL-logga. Även vid resa med en Resplusbiljett kan du behöva uppvisa legitimation då de är personliga. Här kan du läsa mer om vad som gäller ombord.
Bokningsnumret står på biljetten.
Resenärer som stiger av och på tågen vid Arlanda Centralstation betalar en passageavgift på 135 kronor. Avgiften finns alltid inkluderad i enkelbiljetten om destinationen är Arlanda.
Har du en Movingobiljett kan du välja att lägga till avgiften i din pendlarbiljett, priset ligger på 410 kr/mån.
Önskar du reklamera en resa på grund av en försening eller att tåget har blivit inställt kan du ansöka om ersättning vid försening här. Där finner du även information om när och vad för typ av ersättning du har rätt till.
Ledsagaren kan hjälpa dig med eventuellt bagage fram till tåget, du behöver själv kunna bära det ombord. Du kan ta med upp till 2 väskor som tillsammans väger max 20 kg. Vill du ha hjälp med att boka ledsagning kontakta Mälartåg Kundservice.
Mälartåg har inga personliga biljetter, därför kan du överlåta din biljett till någon annan. Reser du med en Resplusbiljett som är giltig ombord på Mälartåg går det inte att byta namn på biljetten då Resplusbiljetter är personliga.
Här kan du läsa mer om våra biljetter.
Här kan du läsa mer om Resplus.
Du behöver vara på mötesplatsen mellan 15-30 minuter innan avgång, det beror på vid vilken station du ska resa från. Information om tid har du fått som sms eller mail. Här kan du läsa mer om ledsagning.
Periodbiljetten Movingo är inte personlig utan den kan lånas ut.
Under våren 2025 gäller två parallella utlåningsregler beroende på om du köpt din Movingo i Movingoappen eller i den nya Mälardalstrafik-appen. Mer information hittar du här.
Movingo 5/30 kan inte flyttas över till en annan mobil. Mer information om Movingo 5/30 hittar du här.
Nej, du får inte dricka alkohol ombord på Mälartåg. Här kan du läsa mer om vad som gäller ombord.
Via den här länken kan du se en bild på samtliga tågvagnar och var du hittar dem olika avdelningarna.
Om din ledsagare inte dyker upp eller om något annat händer i samband med din resa ska du kontakta journumret som du fick i samband med din bokning. Obs! Under detta nummer kan du inte boka ledsagning. Nödnummer, ledsagning: 0774-44 55 55
Avinstallera och installera om appen. Fungerar det fortfarande inte kontakta kundservice.
Om du blir akut sjuk som gör att du inte kan resa behövs ett uppvisande av läkarintyg för att få biljetten återbetald. Här kan du läsa mer om våra köp- och resevillkor.
Periodbiljetten Movingo finns för 30-, 90- eller 365 dagar och gäller ombord på Mälartåg och även för den lokaltrafik som finns utmed sträckan du köper Movingobiljetten för. Här kan du läsa mer om Movingo.
Du kan även välja vår nya biljett Movingo 5/30, där du reser fem valfria dagar under en 30-dagarsperiod med Mälartåg, Trosabussen och som inkluderar omgivande lokaltrafik för din valda sträcka. Mer information om vår nya biljett hittar du här.
Ledsagaren väntar med resenären tills tåget kommer även om det skulle vara försenat. Är förseningen större än 30 minuter kontaktar ledsagaren sambandscentralen för vidare instruktioner. Här kan du läsa mer om ledsagning.
Det är Riksfärdtjänsten Sverige AB som har anställt och utbildat ledsagarna samt ansvarar för sambandscentralen på uppdrag av Trafikverket. Här kan du läsa mer om ledsagning.
Nej, ledsagaren hjälper dig fram till dörren på tåget sen hjälper tågvärden dig vidare till sittplatsen. Här kan du läsa mer om ledsagning.
På samtliga stationer där det finns ledsagning finns så kallade mötesplatsskyltar. Dessa har text och symboler i relief och i punktskrift. Mötesplatser och skyltarna finns både utomhus och inomhus i väntsalar. Här kan du läsa mer om ledsagning.
När du har lämnat en kundsynpunkt och bett om återkoppling återkommer vi till dig inom 3 arbetsdagar. Här kan du lämna en kundsynpunkt.
Du behöver beställa ledsagning senast 24 timmar innan resans avgång. Här kan du läsa mer om hur du gör för att boka ledsagning.
Du är välkommen att kontakta Mälardalstrafik Kundservice via telefon, chatt och på sociala medier. Här kan du läsa mer om Mälardalstrafik kundservice och öppettider.
Nej, det kostar inget extra för dig som resenär att beställa ledsagning. Här kan du läsa mer om ledsagning.
Har du däremot med dig ledsagare som följer med dig under resan behöver även ledsagaren ha giltig biljett.
Om du anser att du inte är skyldig att betala tilläggsavgiften måste du höra av dig till Mälartåg kundservice med en bestridan. Detta ska göras inom 10 dagar från det datum då tilläggsavgiften delades ut ombord. Du berättar om dina synpunkter på situationen vid kontrolltillfället och varför du tycker att du inte ska betala tilläggsavgiften. Din bestridan, tillsammans med tilläggsavgiftens kontrollnummer, ska skriftligen ske till e-post tillaggsavgiftmalartag@regionsormland.se
Vi strävar alltid efter att bli bättre och svarar gärna på dina funderingar. Vi svarar inom tre arbetsdagar. Här kan du lämna en kundsynpunkt.
Vänd dig i första hand till tågvärden ombord. Har du redan klivit av tåget eller har övriga frågor hjälper Mälartåg kundservice dig gärna.
Av säkerhetsskäl får du aldrig placera någonting i mittgången eller framför tågets dörrar. Utrymningsvägarna måste vara fria så att resenärerna snabbt kan utrymma tåget vid behov. Här kan du läsa mer om hur det funkar ombord.
Det finns ingen bistro eller varuautomat ombord för att köpa mat eller dryck, men det går bra att ta med eget.
Du placerar väskor av kabinstorlek under eller mellan stolarna. Mindre väskor kan du placera på hatthyllan. På bagagehyllorna i vagnsändarna finns det plats för större bagage. Här kan du läsa mer om bagage.
Nej, du kan inte boka i förväg utan reser i mån av plats.
Vi kan tyvärr inte erbjuda dig som reser på en rullstolsplats att ta med dig sällskapsdjur, då sällskapsdjur av allergiskäl endast får resa i djuravdelningen. Om du har möjlighet att fälla ihop rullstolen för att sen resa i djuravdelningen går det bra. Här kan du läsa mer om hur det funkar ombord.
Nej, om du kan fälla ihop din rullstol så att den inte är större än en normalstor väska räknas den som bagage. Flexvagnen har stort bagageutrymme, vagn 13. Här kan du läsa mer om hur det fungerar ombord.
Nej, vi behöver då ordna med alternativt färdsätt till dig. Kontakta kundservice 0771-22 44 40 så hjälper vi dig.
Är det sista avgången för dagen ska ersättningstrafik sättas in. Information om från vilken hållplats och när ersättningsbussar avgår hittar du på ersattningstrafik.nu
Vid trafikstörning är vi tillgängliga dygnet runt på kundservice för att kunna hjälpa till på bästa möjliga sätt. Du når oss på: 0771-22 44 40.
Grundregeln är att varje person får ta med sig högst två väskor med en maxvikt på 20 kg. Samt ett mindre handbagage. Utöver detta får du ta med dig ett specialbagage, t ex en hopfällbar barnvagn eller ett skidfodral. Du ansvarar själv för att bära ditt egna bagage.
Du hittar information om öppettider, utbud och service om nästan alla järnvägsstationer i Sverige på dinstation.se
Avinstallera appen och logga in på nytt, då borde biljetten dyka upp igen. Om du fortfarande upplever problem med appen kan du kontakta Mälartåg kundservice.
Då gäller biljetten även på nästkommande avgång med Mälartåg eller anvisad ersättningstrafik.
I Mälartågs dubbeldäckare finns det två speciellt avsedda utrymmen i varje ände av tåget, närmast förarhytten. Här får man varken äta nötter eller citrusfrukter. Man ska heller inte sitta här om man bär stark parfym. Djur får inte vistas här. Här kan du läsa mer om allergivänlig avdelning.
Avinstallera appen och logga in på nytt. Prova att validera igen. SL-spärren kan tillfälligt vara ur funktion. QR-koden i Movingobiljetten uppdateras var tionde sekund, är QR-koden äldre öppnar sig inte spärren. Är skärmen spräckt eller smutsig kan det också vara en anledning till att spärren inte öppnas. Om du fortfarande upplever problem vid SL spärren kan du istället gå via spärrvakten och därefter kontakta Mälartåg kundservice för att få hjälp med appen. Här kan du kontakta Mälartåg Kundservice.
Om du inte kan uppvisa en giltig biljett ombord vid kontroll på Mälartåg ska en tilläggsavgift om 1500 kr ställas ut av trafikutövaren i enlighet med lag (1977:67) om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik till resande utan giltig biljett och där det inte föreligger förmildrande skäl i enlighet med § 2 i ovan nämnda lag . Här kan du läsa mer om biljettkontroll och tilläggsavgift.
Vi rekommenderar att du befinner dig på plattformen i god tid, senast 5 minuter innan avgång. Dörrarna stängs cirka 30 sekunder innan avgång för att säkerställa att tåget ska kunna avgå i rätt tid.
Nej, du kan inte ändra din biljett under pågående period.
Mälartågs dubbeldäckare har en flexvagn i varje tågsätt. I flexvagnen finns det plats för alla. Här hittar du två rullstolsplatser, utrymme för cyklar, större bagage och barnvagn samt även en toalett med skötbord. Här kan du läsa mer om flexvagnen.
Nej, du kan inte ändra din biljett under pågående period.
Ja, kontakta Mälartåg kundservice så hjälper vi dig.
Ja, det finns lugn avdelning i Mälartågs dubbeldäckare, på övervåningen i vagn 12. Här kan du här kan du se en vagnskiss för att hitta rätt.
Det finns kostnadsfritt Wi-Fi ombord på alla våra tåg.
Avinstallera appen och logga in på nytt, då borde biljetten dyka upp igen. Om du fortfarande har problem med appen kan du kontakta Mälartåg kundservice.
Ett tillfälligt fel kan ha uppstått hos bussbolaget eller just i den biljettläsaren som gör att det inte går att blippa kortet. QR-koden uppdateras var tionde sekund, är QR-koden äldre går det inte att avisera biljetten. Spräckt eller smutsig skärm kan också vara en orsak till att det inte går att blippa Movingo biljetten.
Ja, det finns toaletter ombord på alla våra tåg. Här hittar du information om toaletter på våra tåg.
Avinstallera appen och logga in på nytt. Om det fortfarande står "ogiltig biljett" kontakta Mälartåg kundservice.
Vilket spår ditt tåg avgår från hittar du på Trafikverkets trafikinformation.
Mälartåg trafikerar i dagsläget fem linjer:
Uppsala - Tierp - Gävle
Örebro - Eskilstuna - Stockholm - Uppsala
Linköping - Norrköping - Eskilstuna - Västerås - Sala
Hallsberg - Katrineholm - Stockholm
Norrköping - Nyköping - Stockholm
Troligtvis har förbindelsen brutits någon gång under köpet. Se efter om det har dragits pengar från kontot. Har det inte det, försök igen och se till att du har god uppkoppling. Har pengar dragits utan att du fått en biljett kontakta Mälartåg kundserivce för återbetalning. Här kan du se vår kontaktinformation.
Om du har tappat bort eller glömt något ombord på våra tåg ska du kontakta Mälartåg Hittegods. Här kan du se kontaktuppgifterna angående hittegods.
Om du reser på Mälartåg utan biljett eller med en ogiltig biljett riskerar du att få en tilläggsavgift om 1500 kr.
Tågens avgångstider söker du lättast fram via vår reseplanerare.
Det går bra att ta med barnvagn ombord. Barnvagnar ska placeras i Flexvagnen som du lättast identifierar genom att den blå färgen på utsidan av flexvagnen har dragits ned något. Här kan du se var i tåget du bäst placerar barnvagnen.
Läs mer om barnvagn ombord och om att resa med barn på Mälartåg.
Sällskapsdjur är välkomna ombord. På utsidan av den första och sista vagnen i varje tågsätt finns det uppmärkt vart det är tillåtet att gå in med djur. Inne i tåget ligger avdelningen för sällskapsdjur på nedervåningen i dessa vagnar. Här kan du läsa mer om att resa med djur.
Ja, det finns rabatterat pris för ungdomar och studenter. Här kan du läsa mer om åldersgränser och övriga villkor för reducerat biljettpris.
Ja, det finns rabatterat pris för barn, ungdomar och studenter. Här kan du läsa mer om åldersgränser och övriga villkor för rabatterat pris.
Har du en Movingo periodbiljett går det bra att låna ut den genom att flytta den till en annan enhet.
Under våren 2025 gäller två parallella utlåningsregler beroende på om du köpt din Movingo i Movingoappen eller i den nya Mälardalstrafik-appen.
- Movingobiljett köpt i Movingoappen kan lånas ut i 24 timmar via appen. Du gör det genom att flytta den till annan person med samma app installerad.
- Movingobiljett köpt i Mälardalstrafik app kan lånas ut under innevarande trafikdygn. Den utlånade biljetter återgår till den som köpt biljetten varje dygn kl.03.30. Både den som låtar ut och lånar en biljett behöver ha Mälardalstrafik app och skapa ett konto som kräver Bank-ID. Du kan låna ut biljetten hur ofta du vill under biljettens giltighetstid men till max 3 person om du har en 30- eller 90-dagars biljett. Du kan låna ut till max 5 personer om du har en 365-dagarsbiljett. Läs mer om utlåning av biljett i våra köpvillkor.
Observera att Movingo 5/30 har egna regler och kan inte lånas ut.
Reser du till eller från Arlanda behövs en särskild passagebiljett. Passagebiljetten ingår om du har en Movingobiljett med Arlanda som start- eller slutpunkt. I annat fall behöver du betala en extra avgift för passagebiljetten. Detta gör du enkelt i samband med köpet av din Movingobiljett. Läs mer om Movingo.
Med Movingo periodbiljett "Alla Sträckor" kan du resa med alla sträckor i hela Mälardalen. Förutom Mälartåg kan du även resa med SJ:s avgångar med Movingo-giltighet, Tåg i Bergslagen inom Västmanlands, Örebro och Östergötlands län samt även med Trosabussen, SL, Sörmlandstrafiken, UL, VL, Länstrafiken Örebro och Östgötatrafiken. Mer information om Movingo Alla Sträckor finner du här.
Biljett kan du köpa på vår hemsida mälardalstrafik.se eller i vår app. Du kan även köpa biljett via SJ och SJs återförsäljare/ombud. Här kan du läsa mer om våra biljetter.
Biljett kan inte köpas ombord. Du köper biljetten enklast här eller i vår Mälartågsapp.
Priset för en enkelbiljett beror på vilken sträcka du vill resa. Aktuellt pris söker du lättast fram i biljettbokningen.
När du reser med Mälartåg får du alltid ta med dig upp till två barn till och med 6 år per betalande resenär.
Här kan du läsa mer om hur det fungerar att resa med barn.
Resenär med giltig Vuxen eller Ungdom/Studentbiljett får utan kostnad ta med två barn upp till och med 6 år. Här kan du läsa mer om hur det fungerar att resa med barn.
Movingo periodbiljett är biljetten för dig som pendlar eller reser ofta i Mälardalen. Här kan du läsa mer om periodbiljetten. För dig som reser lite då och då finns biljetten Movingo 5/30, som du kan läsa mer om här.
Barn under 7 år får av säkerhetsskäl inte resa ensamma. Det går bra för barn och ungdomar från 7 år och uppåt att resa själva.
Om du har rätt till ersättning när ditt tåg blivit försenat beror på hur långt ditt tåg kör samt hur stor förseningen är. Här finner du mer information om ersättning vid försening.
Hur många platser det finns ombord beror på vilken tågtyp du reser med. Nästan alla våra tåg är nya. Dubbeldäckarna har exempelvis 333 fasta sittplatser. Här kan du läsa mer om våra tåg.
Det går inte att boka rullstolsplats i förväg utan du reser i mån av plats.
Behöver du hjälp till och från tåget eller vid ett tågbyte kan du beställa ledsagning. Boka din ledsagning senast 24 timmar före avresa på telefon 0771-22 44 40. Här kan du läsa mer om ledsagning och på vilka stationer det erbjuds.
Både enkel- och periodbiljetternas prissättning är avståndsbaserad. Priset blir alltså högre ju längre avståndet mellan din start- respektive slutstation är.
Mälartåg har i dagsläget inget lojalitetsprogram.
Nej, det går inte att förboka sittplatser ombord man reser i mån av plats.
Det går alldeles utmärkt att ta med sig cykel ombord på Mälartågs dubbeldäckare. Det finns plats för upp till sex cyklar i varje tågsätt. Du betalar inget extra och platsen går inte att reservera.
Alla sittplatser på Mälartåg har samma höga standard och komfort vilket gör att det är enhetsklass ombord på tåget. Det är inte möjligt att förboka sittplats utan man reser i mån av plats.