Punktlighet
Pålitlig och punktlig trafik där tågen går i tid är viktigt för att öka det hållbara resandet med regionaltåg i Stockholm-Mälardalen. Här redovisar vi punktligheten för regionaltågstrafiken som körs av Mälartåg.
Mälartåg punktlighet
Januari - november 2024
November 2024: 84 procent av tågen var i tid i november. Den minskade punktligheten kan kopplas till säsongens första vinteroväder. Snö och starka vindar påverkade både fordon och infrastruktur i delar av linjenätet. Samma dag som den första snön föll hamnade exempelvis en bil på spåret och stoppade trafiken i flera timmar mellan Stockholm och Uppsala. November präglades också av många spår- och växelfel i Stockholmsområdet, vilket orsakade långa förseningar som fick följdeffekter i övriga delar av systemet, samt många fall av obehöriga spår på flera platser.
Oktober 2024: I oktober var 86 procent av tågen i tid, en ökning med en procentenhet jämfört med september. De största förseningarna under månaden orsakades av olyckor på järnvägen. Det var flera incidenter med obehöriga i spårområden och påkörningar, men även väderrelaterade olyckor bland annat träd som på grund av stormvindar fallit över kontaktledningen. Även spårhalka, som orsakade stopp i trafiken, och signalfel påverkade olika Mälartågslinjer.
September 2024: Punktligheten för Mälartåg var fortsatt låg under september månad, och hamnade på 85%, vilket är en procentenhet bättre än föregående månad. Flera större incidenter påverkade punktligheten för månaden. Ett tåg från en annan operatör krockade med ett traktorsläp vid Köping, vilket rev ned kontaktledningen och orsakade strömavbrott med stora störningar som följd. Under månaden inträffade även flera olyckor med vilt samt träd som föll över kontaktledningar, vilket bidrog till förseningar.
Den 27 september drabbades Mälartåg av flera problem samtidigt: ett växelfel i Flen, signalfel på flera platser och en älgkrock som stoppade trafiken. Samtidigt behövde ett tåg från en annan operatör evakueras på grund av ett strömlöst lok.
Augusti 2024: Punktligheten var generellt låg under sommaren, trots gynnsamma väderförhållanden. I augusti var 84 procent av tågen i tid. Många av störningarna under månaden inträffade i Stockholmsområdet, vilket påverkade flera av Mälartågs linjer. Södertälje drabbades av flera signalfel, ett omfattande elfel på sträckan till Flemingsberg, vilket påverkade trafiken i nästan en vecka, samt ett brandlarm på ett tåg som ledde till att fordonet fick evakueras. Dessutom förekom olyckor och incidenter på spåren, vilket bidrog till ytterligare störningar i trafiken.
Juli 2024: Punktligheten under juli landade på 88 procent, en ökning med 1 procentenhet jämfört med månaden innan. Utmaningar med infrastrukturen samt olyckor och fall av obehöriga i spårområdet orsakade långa förseningar. En påkörning vid Årsta ledde till stopp för trafiken, och några dagar var det brist på personal främst på grund av sjukdom.
Juni 2024: 87 procent av tågen var i tid, samma nivå som föregående månad. Det var återigen främst ett antal större infrastrukturhändelser och olyckor som påverkade punktligheten negativt. De största störningarna orsakades av en brand i ett elskåp vid Stockholm Central som orsakade trafikstopp under flera timmar och påverkade flertalet Mälartågslinjer. Elfel på samma plats, flera personolyckor och kontaktledningsfel vid Kjula gav också större förseningar.
Maj 2024: 87 procent av tågen var i tid, en minskning med 2 procent jämfört med föregående månad. Flera störningar i Stockholmsområdet påverkade alla tåg som passerade in eller ut ur Stockholm, vilket ledde till följdförseningar i hela Mälartågsystemet. Bland annat inträffade ett signalfel i Stuvsta och samma dag en olycka vid en pendeltågsstation, vilket resulterade i ytterligare förseningar. Ett elfel i en omformarstation orsakade stopp mellan Älvsjö och Stockholm Södra, och en riven kontaktledning vid Stockholm central bidrog också till förseningarna.
April 2024: 89 procent av tågen var i tid i april, en minskning med 1 procent jämfört med månaden innan. De största störningarna som påverkade punktligheten var en olycka söder om Stockholm som ledde till totalt trafikstopp och en avgrävd signalkabel vid ett banarbete mellan Nyköping och Norrköping. Många fall av obehöriga i spår samt ett antal fordonsfel både på Mälartåg och andra operatörer påverkade också trafiken.
Mars 2024: Punktligheten under mars landade på 90 procent, en ökning med 1 procentenhet jämfört med månaden innan. Punktligheten påverkades av ett flertal incidenter under månaden. En brand i en transformator i Solna ledde till stopp norr om Stockholm, vilket resulterade i följdförseningar även för södergående tåg. Dessutom revs en kontaktledning mellan Järna och Flemingsberg, och flera fall av obehöriga personer i spårområden runtom i Mälardalen orsakade ytterligare förseningar. En olycka nära Nyköping bidrog också till att påverka tågens punktlighet.
Februari 2024: Punktligheten förbättrades under februari. 89 procent av tågen var i tid, en ökning med 13 procentenheter jämfört med månaden innan. De största störningarna berodde på infrastrukturfel, olyckor och banarbete, flera av dem i Stockholmsområdet. Ett spårfel vid Solna orsakade reduceringar och förseningar i trafiken, två olyckor inträffade vid Stockholm Södra och Solna och sprickor i en växel mellan Flemingsberg och Södertälje gav begränsad framkomlighet. Ett banarbete för att installera en ny växel vid Härad innebar hastighetsnedsättningar, som påverkade punktligheten på linjen Örebro-Eskilstuna-Stockholm-Uppsala.
Januari 2024: Punktligheten var fortsatt låg, 76 procent, en ökning med 2 procentenheter. Det kalla vintervädret påverkade fordonen, med ökat antal fordonsskador, och infrastrukturen. Flera spår- och växelfel inträffade vid flera platser under månaden. Vecka 3 inträffade bland annat spårledningsfel både söder om Stockholm under morgonrusningen, vilket ledde till tågkö i båda riktningarna, samt vid Kolmården.