Cookie Consent by Free Privacy Policy website Vanliga frågor | Mälardalstrafik Hoppa till huvudmenymenu Hoppa till innehålleast Hoppa till fotensouth

Vanliga frågor

Vad är Mälardalstrafik? 

Mälardalstrafik är bolaget som har Mälartåg och Movingo. Mälartåg är de tåg som trafikerar och knyter samman hela Stockholm-Mälardalen. Movingo är en periodbiljett som gäller på våra Mälartåg, i omgivande lokaltrafik och på vissa SJ-sträckor.

Tidigare har det funnits olika appar och webbplatser för olika delar av vår verksamhet. Nu förenklar och förtydligar vi för dig som resenär och samlar allt under Mälardalstrafik:

  •  En app som heter Mälardalstrafik kommer i april, där kan du köpa både Mälartåg enkelbiljett och Movingo periodbiljett.
  • En webbplats för all information om Mälartåg och Movingo, mälardalstrafik.se, och som du befinner dig på nu.
  •    Mälartåg kundservice har bytt namn till Mälardalstrafik kundservice

Varför gör ni de här förändringarna? 
För att det ska funka smidigare för dig som reser i Stockholm-Mälarregionen, du ska känna dig informerad och uppdaterad under hela din resa. Det blir enklare för dig som resenär att orientera dig bland våra tjänster och produkter när allt finns samlat under ett namn – Mälardalstrafik.

Appen

Kommer Movingoappen finnas kvar? 
Tills vidare kan du fortsätta resa som vanligt med din Movingoapp. Från och med början av april kan du börja köpa din nya Movingo-biljett i den nya Mälardalstrafik-appen i stället. Glömmer du bort det, får du information i din Movingoapp när det är dags att ladda ner den nya appen.

Vad kommer hända med Mälartåg-appen?
Om du har Mälartåg-appen installerad på din telefon kommer den under april att uppdateras automatiskt till den nya Mälardalstrafik-appen.
 
Varför byter ni app?
Den nya appen är en uppdaterad och förbättrad app, där man både kan köpa Mälartåg enkelbiljett och Movingo periodbiljett. Den innehåller också nya funktioner och förbättrad information om din resa. 
Tidigare har vi haft två olika appar, en för Mälartåg och en för Movingo. Många av våra resenärer använder båda dessa appar. Nu behöver man bara en. Allt för resan i Stockholm-Mälarregionen finns samlat på ett ställe – på så vis vill vi göra det enklare för våra resenärer.

Den nya appen kommer under året att uppdateras med följande funktioner, flera av dem redan i april.
Viktig information når ut till alla: Information som behöver nå ut brett, till exempel vid större händelser som påverkar trafiken i hög grad, syns tydligt i appen. 
Trafikavvikelser i realtid per avgång: I sökresultatet när man söker en resa visas eventuella trafikavvikelser i realtid. Den funktionen finns redan i dag för dem som köper enkelbiljetter, men kommer nu även i den nya appen för alla avgångar med Movingo periodbiljett.  
Tydligare information om vilka tåg som ingår: Movingo-resenärer kommer kunna se vilka tåg som ingår i deras köpta periodbiljett. Med hjälp av Bank-ID kan resenärer på ett säkert sätt låna ut sin Movingo-biljett. 
Pushnotiser för resan: Resenärer som köpt en enkelbiljett till en specifik avgång får pushnotiser med uppdateringar och trafikavvikelser både innan avresa och under resan. Den här funktionen har funnits sedan hösten 2024. 

Inom det närmaste halvåret planeras för ytterligare förbättrad trafikfinformation, så som:
 Prenumeration på avgångar: Du kan favoritmarkera specifika avgångar och välja att få pushnotiser vid förändringar, exempelvis förseningar eller spårändringar. Perfekt för dig som pendlar och reser vid samma tider varje dag. 
Tågtavla i realtid: Sök en sträcka, avgång eller ett specifikt tåg för att få aktuell information om tider och eventuella avvikelser, precis som på Trafikverkets stationstavlor. 
Följ en resa: Du kan följa någon annans tågresa i realtid. Perfekt för att hålla koll på en väns, kollegas eller familjemedlems resa.

Webben

Kommer jag kunna fortsätta köpa min Movingobiljett på webben?
Ja, här på den nya webbplatsen kommer du kunna köpa din Movingobiljett, och hitta all information du behöver för att resa med Movingo. 

Vad har hänt med mälartåg.se? 
Mälartåg.se har bytt namn till mälardalstrafik.se och fått ny design och många nya funktioner för dig som reser. Här på den nya webbplatsen finns allt om Mälartåg och Movingo - du söker, köper och får information om din resa på ett och samma ställe. Du kan även läsa mer om Mälardalstrafiks verksamhet här.

Min Movingobiljett

Vad händer med min Movingobiljett? 
Din Movingobiljett finns kvar i Movingoappen och du kan fortsätta resa som vanligt. Från och med början av april kan du köpa din Movingobiljett i vår nya Mälardalstrafik-app. Då får du också möjlighet att ta del av de förbättringar som den kommer innebära framöver, med exempelvis förbättrad trafikinformation. Du får information i Movingoappen när det är dags att köpa din nya biljett i appen Mälardalstrafik.

Kan jag fortsätta låna ut min Movingo-biljett?
Ja, du kan fortsätta låna ut din Movingobiljett också i den nya appen. Det kommer dessutom vara en bättre och säkrare funktion för utlåning. Exempelvis kommer biljetten automatiskt att återgå till utlånaren i början på varje dygn kl 03.30.

Kan jag flytta över min giltiga biljett i Movingoappen direkt till nya Mälardalstrafik app?
Nej, det är två olika system och du kan inte flytta din biljett mellan dessa två appar. Du fortsätter att resa som vanligt med din giltiga biljett i Movingoappen. När det är dags att köpa en ny Movingobiljett kan du skapa Mitt Konto och köpa den i Mälardalstrafik app. Det är ingen risk att vi stänger ner Movingoappen innan din giltiga biljett gått ut. Har du en årsbiljett som går ut i höst/vinter kommer du få hjälp att flytta över den till nya appen efter sommaren.

I samband med att den nya appen släpps kommer vi att uppdatera den här sidan med fler frågor och svar.