Mälardalstrafik utökar sin regionaltågstrafik
Mälardalstrafik planerar att successivt utöka antalet avgångar med Mälartåg på flera sträckor från och med den 15 december 2024. Störst utökning blir det mellan Stockholm och Uppsala, i och med att SJ avslutar sin regionaltågstrafik på sträckan.
Publicerad 24 september 2024
För trafiken mellan Stockholm och Uppsala är planen att det ska bli samma utbud av trafik som SJ Regional och Mälartåg erbjuder tillsammans i dag. Det innebär att resenärerna mellan Stockholm och Uppsala kommer att erbjudas halvtimmestrafik dagligen och ännu tätare avgångar i rusningstrafik på vardagar.
– Bra pendlingsmöjligheter mellan två av Sveriges största städer är av stor betydelse för hela Stockholm-Mälarregionen. SJ:s beslut att lägga ner sin regionaltågstrafik här har skapat en stor osäkerhet för resenärerna. Jag är stolt över att Mälardalstrafik lyckats ta fram en lösning där vi kan ersätta den trafik som nu försvinner. Men det sätter en väldig press på organisationen och vi kommer ha mindre marginaler än tidigare, särskilt gällande fordon och personal. Vi ser dock inte att vi kan lämna resenärerna vind för våg utan kliver fram för att möta deras behov av regionaltågstrafik mellan städerna, säger Anton Fendert, styrelseordförande för Mälardalstrafik.
Normalt sett tar det flera år att etablera ny regional kollektivtrafik. När en aktör avträder från trafiken med kort tidsfrist blir situationen utmanande. Mälardalstrafik har gjort ett omfattande arbete för att säkra en tillfredsställande regionaltågstrafik för alla som bor, lever och verkar längs sträckan Stockholm-Uppsala och för att resenärer på Mälartågs övriga linjer ska fortsätta ha ett tillförlitligt utbud av trafik.
– Att pendlingen fungerar mellan Stockholm och Uppsala är avgörande för såväl människor som för företag. Därför känns det väldigt bra att kunna presentera en lösning som innebär att de cirka 15 000 dagliga resenärerna mellan två av Sveriges största städer kan fortsätta resa med regionaltåg, säger Kristoffer Tamsons, vice styrelseordförande för Mälardalstrafik.
Alla fem linjer bibehåller dagens trafikutbud under 2025, och det planeras också för utökad trafik mellan exempelvis Eskilstuna och Västerås på vardagar med tio nya avgångar och utökad timmestrafik mellan Nyköping och Stockholm på helger (se fakta längre ner).
– Vårt fokus i det uppkomna läget har varit att säkra regionaltågstrafiken i hela Stockholm-Mälardalen inför nästa år, för resenärernas och samhällets bästa. Det har varit en utmaning och en ansträngning att skapa en lösning, men nu har vi en plan för trafiken och där ingår också en utökning av regionaltågstrafiken på flera sträckor för att trafiken ska möta resenärernas behov, säger Monica Johansson, andre vice styrelseordförande för Mälardalstrafik.
För Mälartågs avgångar mellan Stockholm och Uppsala, liksom för övriga linjer, fortsätter Mälartågs biljett- och resevillkor att gälla.
Nu fortsätter planeringen inom ordinarie processer, och under förutsättning av beslut inom ramen för Trafikverkets tågplaneprocess, där Mälardalstrafik övertar tåglägen på sträckan. Detaljerad tidtabell och information för nästa år publicerar Mälardalstrafik senare i höst på mälartåg.se.
Mälardalstrafiks utökade trafik med Mälartåg från 15 december
Stockholm-Arlanda/Märsta-Knivsta-Uppsala
Totalt tillkommer för Mälardalstrafik 35 nya avgångar på vardagar som kommer köra Stockholm-Märsta-Knivsta-Uppsala. På helgerna tillkommer 34 nya avgångar på sträckan. Dessa avgångar körs under 2024 av SJ.
Parallellt fortsätter vi att trafikera Arlanda varje timme genom vår linje Örebro-Eskilstuna-Stockholm-Arlanda-Uppsala. Dessutom körs insatståg i rusningstid på vardagar via Märsta.
Totalt på sträckan Stockholm-Uppsala planeras för 80 avgångar på vardagar och 72 avgångar på helger. Det innebär halvtimmestrafik och i rusningstrafik på vardagar ännu tätare avgångar och motsvarar generellt den trafik som SJ och Mälardalstrafik tillsammans kör under 2024.
Nyköping- Norrköping
Den första morgonavgången från Nyköping till Norrköping planeras åter köras med tåg i stället för med direktbuss som under 2024.
Nyköping-Stockholm
Totalt tre nya avgångar på lördagar respektive fyra nya avgångar på söndagar planeras från och med våren 2025, fördelat över morgon, dag och kväll. Det innebär utökad timmestrafik under vissa tider på dygnet.
Västerås-Sala
Det planeras bli totalt sex nya avgångar på vardagar, i rusningstid, som utökar halvtimmestrafiken och utökar antalet avgångar där du kan resa med tåg mellan Västerås och Uppsala utan byte i Sala. Merparten av avgångarna har körts med buss under 2024.
Eskilstuna-Västerås
Totalt tio nya tågavgångar planeras på vardagar, fördelat främst i rusningstid som utökar halvtimmestrafiken. Merparten av dessa avgångar har körts med buss under 2024.
På helger planeras det även för direktbussar mellan Eskilstuna-Västerås som inte stannar i Kvicksund och Kolbäck. Det innebär att tåg och buss tillsammans ger avgångar varje timme, på samma sätt som under 2024.
Om Mälardalstrafik:
Mälardalstrafiks uppdrag är att, genom ett effektivt trafikutbud och attraktiva tjänster, bidra till ett sammanhållet transportsystem och en hållbar utveckling i en växande Stockholm-Mälarregion. Vi ansvarar för Mälartågs fem regionaltågslinjer och periodbiljetten Movingo. Bakom Mälardalstrafik står regionerna i Stockholm, Sörmland, Uppsala, Västmanland, Örebro län och Östergötland.
Fakta om Mälartågs fordon
62 Mälartåg, 53 dubbeldäckare och 9 regionaltåg av modell Regina. Dubbeldäckarna har plats för sex cyklar, rullstolsplatser och barnvagnsutrymme, allergifri avdelning och lugn avdelning ombord på varje tågenhet.